Coaching en Advisering

Bij veel coaching- en trainingstrajecten ligt de nadruk op de effectiviteit: hoe kom ik over en hoe moet ik me gedragen om dat te veranderen en mijn doel te bereiken? De nadruk ligt op gedragsmatige aspecten, de gedragsverandering leidt vaak tot het gebruik van ‘trucjes’ en het resultaat komt onwaarachtig over.
Bij een haptonomische coaching gaat het niet in eerste instantie om gedragsverandering, maar wordt er eerder gezocht naar gevoelsmatige en emotionele factoren die de communicatie beïnvloeden. Het gaat hier dus primair om zicht te krijgen op onze gevoelsmatige drijfveren:

  • Wat is mijn beweging?
  • Rem ik mezelf af of durf ik voluit te gaan?
  • Hoe komt dit?
  • Wat doet dit met de ander?
  • Wat heeft dit voor effect op de communicatie/ samenwerking/ het gezamenlijk te bereiken doel?
  • Hoe kan ik meer vanuit mijn eigen echtheid gaan functioneren?
  • Hoe verloopt de communicatie in een groep?
  • Wat zijn daarbij de storende factoren op gevoelsmatig gebied en hoe krijgen we daar vat op?